Kamis, 19 November 2015

Apa yang Anda Perlu Memahami Tentang Aniseed (Anise)

Apa yang Anda Perlu Memahami Tentang Aniseed (Anise)

Yang berbentuk bujur, biji aromatik Pimpinella anusum adalah salah satu rempah yang tertua di dunia yang dikenali. Orang-orang Rom purba merupakan orang pertama yang benar-benar mencari dan menggunakan jintan manis pedas dan berempah untuk rasa kek mereka, yang mereka makan selepas makan berat untuk melegakan perut mereka. Anise, kerana ia juga dipanggil, adalah rasa dalam minuman popular ouzo Yunani.

• Apakah asal-usul dan ciri-ciri Aniseed?

Jintan manis tumbuh liar di seluruh Timur Tengah, tetapi ia juga boleh ditanam di mana-mana iklim sederhana panas. Ia tumbuh kira-kira 1 1/2 kaki (45 cm) tinggi, dengan daun broadish dan krim berwarna bunga kecil yang lima cara untuk kecil, biji berbulu cahaya-coklat. Ia mula ditanam oleh orang Mesir purba dan kemudian tersebar di seluruh Arab, Roman dan dunia Yunani. Ia telah ditanam secara komersial untuk masa yang sangat lama, namun kini sedang perlahan-lahan digantikan dengan Bunga lawang - bunga lawang kerana ia lebih murah untuk berkembang.

• Apakah kegunaan masakan?

Daun segar boleh dia pernah kari rasa dan hidangan daging pedas, manakala biji boleh dikunyah untuk memaniskan nafas selepas itu. Rasa ini adalah sama dengan Adas manis dan pedas-walaupun daun mempunyai rasa yang lebih halus. Ia digunakan untuk gula-gula rasa bahawa anak-anak muda suka. Dan ia juga digunakan untuk rasa pelbagai likur seperti ouzo, Pastis dan arak.

• Apakah kegunaan perubatan?

Jintan manis mempunyai pemanasan dan sifat-sifat merangsang dan ia adalah sifat-sifat ini yang menjadikan ia berguna untuk-merawat masalah peredaran dan gangguan penghadaman. Ia juga menenangkan untuk paru-paru sebagai Ekspektoran dan digunakan untuk kedua-dua rasa dan mengaktifkan ubat batuk. Lebih misteri, dikatakan untuk mengelakkan mata jahat. Minyak ini digunakan dalam pengeluaran ubat gigi, dan teh jintan manis digunakan untuk menyelesaikan pencernaan dan meningkatkan penghadaman secara keseluruhan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar